úterý 29. dubna 2008

NOB - Závod

Ještě než přejdu k samotnému popisu mého výkonu a menšímu rozboru popisů, rád bych se chvilku věnoval samotné mapě Bobr 2008. Už v rozpise byli závodníci upozorněni, že mistrovské kategorie poběží na měřítku 1:15000, což mě trochu vyděsilo, protože noční jsem nikdy nešel na ničem jiném než "desítce". Nakonec to však nebyl problém. Horší to bylo v reálu s klasifikací některých porostů. To, že to bylo zarostlé všude, je jasné, ale že ani dvojice mapařů (nebo jeden schizofrení?) se není schopna dohodnout, co budou brát jako podrost a co ne (např. na odběhu od 14 a ve 1/3 postupu na 16 jsem tedy žádný porost pod nohama nezaznamenal a naopak u kontroly 8 bych to zašrafoval co to jde), jsem nepochopil. Někdo by mohl namítnout něco ve stylu, že mapař, který chodí pěšky a ve dne to vidí líp, ale mě by zajímalo, zda si všechno to ostružiní mapař prolezl :) Nicméně zas tak hrozné to v tomhle ohledu nebylo.
Mnohem horší totiž bylo to, že člověka, který mapuje na MČR V NOČNÍM! zřejmě nenapadne, že značka pro polootevřený les navíc zašrafovaná zeleným podrostem (a umístěná na pasece kreslené stejnou žlutou a taky šrafovanou) asi moc v noci na patnátce přečíst nepůjde. Vím, že nakreslit mapu není nic lehkého ani vděčného, ale proboha, myslete u toho i na ty, kteří se podle ní budou orientovat! Mimochodem zmíněné místo mám problém přečíst i za světla a v klidu...

Výřez z Bobra s postupy

Už ve třetím koridoru na mě čekala mapa. Za tu minutu jsem si stihl prohlédnout většinu postupů a zjistit, že mě čeká spousta postupů střední délky a asi nic extra obtížného. Pak už odpípalo a já konečně mohl vyrazit kupředu. V klidu jsem si na mapovém startu okontroloval, že běžím správně a zrychlil do plného závodního tempa. Jenže už chvíli potom, co jsem seběhl z hlavní cesty, mi zhaslo nejsilnější světlo (mám v něm nějaký špatný kontakt), a tak mi bohužel nezbylo nic jiného než přepnout na menší. No aspoň, že fungovalo to :) Jednička svítila hezky zdálky a na dvojku to bylo skoro jako po linii podél potoka. Kontrola nerazila, a tak jsem rychle rozbalil mapu a orazil ji do eRka. Trojka byla od pohledu poněkud obtížnější - náběh na vývrat do čistého lesa. Naštěstí jsem v dohledávce uviděl malý baráček a hned mi bylo jasné, kde jsem. Kontrola byla schovaná z opačné než náběhové strany, přesně jak jsem očekával :) Čtyřka byla krásně na směr - stačila buzola a občasné srovnání se podél linií jako potok nebo cesta.
Pátá i šestá kontrola byly typický ťukec. Na sedmičku to opět podél paseky nebyl problém. Na téhle kontrole jsem byl 6. se ztrátou 2,5 minuty na vedoucího závodníka (Adam Chromý). Na Dana Hájka, který byl nakonec třetí, jsem měl ale jen 46 vteřin ztráty. Na osmičce mě zarazila až dohledávka, kdy jsem si poprvé během závodu nebyl v mapě moc jistý a nevěděl, kde v úplném finále přesně odbočit z cesty. Naštěstí se to povedlo správně, stačilo se jen prodrat ostružiním a bylo to. 9 i 10 zas nebyly obtížné (na 10. jsem měl 2. nejlepší mezičas, byl celkově pátý a dokonce 10 vteřin před bronzovým Danielem Hájkem :) ) Touto kontrolou ale veškeré mé medailové ambice skončily. Už při výběhu nového kopce jsem začal cítit, že už to zdaleka netáhne tak jak na začátku, a pak přišla chyba v dohledávce, kde jsem nechal dvě minuty. Doteď úplně nechápu, kde jsem mohl být, můj postup nakreslený na mapě u 11. je spíš tak vytušený než skutečný, neboť se mi rozhodně nezdálo, že bych byl na té dolní cestě (sklon té, na které jsme byl mi přišel tedy rozhodně jiný než té na mapě - prostě záhada). Tady jsem dotáhl Zdeňka Slezáka, se kterým jsem odběhl následující dvě kontroly a i díky jeho přítomnosti přeci jen zrychlil. Na 14. jsem zvolil jiný postup (zleva zatímco Zdeněk Slezák šel zprava). Bohužel jsem skončil v onom výše zmíněném polootevřeném lese, jehož stromy se nijak výrazně nelišily od normálně vzrostlých - tudíž jsem očekával, že to nemůže být nic jiného než jediný kousek bílého na mapě široko daleko. Další chyba - minuta a půl. Pak už to nestálo za moc...
Šestnáctka byla první větší volbou na trati, ale cesta zprava se mi zdála mnohem lepší (bohužel jsem si nevšiml občerstvovačky vlevo, která by přišla při mé únavě celkem fajn). Trošku jsem zachyboval v údolíčku u potoka, kde se cesta trochu ztratila a já z ní na moment seběhl. Zbytek trati nemá cenu přesněji komentovat - poučku, že hlava musí jít před nohama, jsem plnil na 100%. Zajímavá byla jen volba na sběrku - po cestě nebo rovně. Já se rozhodl pro běh lesem, ačkoli to při nočním nebývá většinou nejvýhodnější, ale při mé naprosté vyčerpanosti se to vyplatilo.
Nakonec jsem tedy skončil na 8. místě se ztrátou 13 minut na zcela jasného vítěze Adama Chromého. Do 10. kontroly jsem se ještě držel v kontaktu s medailemi, ale pak přišly chyby a nohy přestaly běžet. Proč jsem fyzicky nemohl nevím, snad kvůli tomu, že jsem se vrátil sotva pár dní předtím k trénování a v pátek byl na poměrně náročném vyšetření u doktora, krátkém sprintu (který jsem původně chtěl vypustit, ale byl jsem donucen ho roznést) a tělocvičně. No, aspoň jsem se zase trochu poučil :)

Žádné komentáře: