pondělí 13. června 2011

Mistrovství ČR v šlapání trávy a kopřiv

Ještě než se rozepíšu s omluvou těm, kteří mě snad slyšeli v neděli (ale hlavně v sobotu) sprostě nadávat, když jsem se brodil, v lepším po kolena, v horším po pás, v trávě/kopřivách/ostružinách, tak bych rád poznamenal, že ano, bylo to jedno z nejlepších českých mistrovství na krátké, které jsem kdy běžel. A ne, nebyl to na kvalifikaci úplně regulérní závod (ale ne, nemůžu si stěžovat, že bych do A finále nepostoupil kvůli tomu).
Tenhle článek je vlastě pouze věnovaný tomu, proč mě pálí ruce a stehna od kopřiv a na kolik odhaduji rozdíl mezi dříve a později startujícími. Upřímně si myslím, že pokud se někam nehodí šlapání trávy, tak je to právě middle (u sprintu to snad až na okolí Slatiňan nebývá zvykem). Na klasice si člověk ještě může zvolit obíhačku nebo má šanci ztrátu dohnat, na middlu moc ne. Neříkám, že se nedalo postoupit s brzkým startem (záviselo i na stavbě té které trati), ale bylo třeba jít naprosto bez chyby.
Můj střízlivý odhad po porovnání mezičasů je, že jsem jen na tom, že jsem neměl šlápnuto, ztratil něco ke třem minutám - to jsem to rozhodně nezveličoval a počítal jen vyloženě zarostlé pasáže (a ne ty vteřinkové, že vidím, že je k nějakému kameni vyhrnutá cesta). Navíc prakticky všechny kontroly, na kterých jsem se prodíral, jsem šel mapově hodně čistě, takže to nezkresluje žádná moje chyba.

Mapa rozběhu H21B - zarostlé pasáže: 4 (na žlutých průsecích, takže jen chvilka), 6, 12, 13 (tam jsem to, přiznávám se, raději oběhl po cestě), 14 (fuj do kopce a v trávě/ostružinách, musel jsem si zaběhnout, abych nešel tím největším saigonem), 19, 21 - sportovně jsem vynechal 11 a 18, kde to nebyly ideální postupy, ale taky to tam stálo za to :-)

A protože se nudím, tak jsem si nasázel časy mého rozběhu (H21B) do Excelu a trochu si je porovnal:
  • Průměrný čas startujících 00-20: 45:35
  • Průměrný čas startujících 22-50: 40:57
  • Průměrný čas startujících 52-72: 39:51
  • Průměrný čas prvních 16 startujících závodníků: 42:20
  • Průměrný čas posledních 16 startujících závodníků: 39:48
  • Průměrný čas celkově: 41:47
Byť největší vypovídající hodnotu by mělo mít srovnání závodníků startujících v prvních 20 minutách a v posledních 20 minutách (tedy z čísel výše, bylo by samozřejmě možno diskutovat o jiném intervalu), tak souhlasím s případnými námitkami, že zrovna u nás na začátku nestartovali žádní extra favoriti. Zde samozřejmě los nepřisoudil zrovna porovnatelné skupiny. Mnohem zajímavější je tak porovnání průměrných časů první poloviny startovního pole s tou druhou (přičemž i ti ke konci první poloviny měli už asi trochu šlápnuto) - přes dvě a půl minuty i celkem odpovídá mému odhadu tří minut.
Tenhle čas samozřejmě asi zdaleka neodpovídá té divočině, kterou museli potkat ti, kteří šli úplně první, ale myslím si, že by mohl být průměrný pro startující zhruba do startu 20. Vzhledem k tomu, že to rozložení závodníků bylo v obou krajních skupinách nerovnoměrné podle výkonnosti, do nějakého statistického srovnání bych se neodvážil pouštět (to by mi asi zpětně odebrali ty dva semestry statistiky, co jsem měl ve škole), ale čísla jsou myslím dostatečně vypovídající.
Co z toho plyne pro stavitele/pořadatele? Když chci postavit regulérní závod, tak se musím snažit vyhnout zarostlým pasážím co nejvíce. Při pohledu na mapu je na ní přitom nevyužito dost prostoru, který mohl nahradit ten zarostlý. Myslím že každý kdo byl v lese, tak musí popravdě přiznat, že na tomhle se mohly tvořit slušné rozdíly.

P.S. Tenhle text není nijak mířen proti uplynulému MČR na krátké v Nesměři, závody to byly moc pěkné (z pořadatelské stránky špička), ostatně viz následující článek, ve kterém už podrost řešit moc nebudu. Spíš je to tak do budoucna, kdyby se k tomuhle textu dostal někdo, kdo bude pořádat podobný závod, tak aby věděl, jak se to dělat nemá. Z toho pohledu bych doporučoval si přečíst i ten následující článek, kde budou zmíněny další dvě zbytečnosti, které zabránily tomu, aby se tohle mistrovství stalo u nás bezkonkurenčním.

Žádné komentáře: