čtvrtek 20. srpna 2009

S čím běhat dlouhou vytrvalost?

Protože je teď dost času a skladba tréninků i počasí k tomu přímo vybízí, testuji různé formy občerstvování při delších vytrvalostních trénincích. Teoreticky mi vyplynulo 5 různých způsobů, jak se vypořádat s nevyhnutelnou ztrátou tekutin ještě umocněnou těmito pekelnými vedry:
  1. Nemít nic - to je do 60' realizovatelné, nad hodinu je to ale hloupost - i když člověk přetrpí žízeň, minimálně závěrečná fáze bude tréninkově naprosto k ničemu...
  2. Nést si lahev v ruce - po celou dobu těžko realizovatelné, navíc kazí běžecký styl. Jedinou šancí je nechat si lahev třeba po čtvrt hodině někde v lese (předtím se napít) a při zpáteční cestě (tedy opět čtvrt hodinu před koncem) ji sebrat a napít se znovu.
  3. Opasek s lahvičkami - to je pro mě novinka. Zatím jsem s ním byl běhat dvakrát a vyplynuly mi z toho následující negativa. Zaprvé, pás, který mám od Salomonu, má pohyblivé držáky na lahvičky a ty se za běhu pohybují z těch vhodných pozic (tedy na bocích, kde při běhu tolik neposkakují - druhý problém) všemi možnými směry. To je trochu omezeno, až když je obsah lahviček snížen minimálně na polovinu. Budu to ještě muset odzkoušet s nějak připevněnými držáky (asi tejpovačka). Jsem zvědavý, jak to pak bude vypadat.
  4. Camelbag - pro mě zatím nejlepší způsob pro občerstvování při dlouhém běhu. Vak na pití umožňuje pít poměrně často a přitom nevypít tolik (v porovnání s hrdlem lahve/lahviček na opasku). Dobře utažený batoh prakticky nijak neposkakuje a zátěž je dobře rozložená. Jediným problémem může být, že díky větší zátěži na páteř to není ideální pro časté běhání. To pak velké množství lidí (vcelku oprávněně) rozbolí záda.
  5. Podpůrný tým - největší jistota. Běžec se nemusí s ničím tahat a přitom se napije. Ideální je nějaký neběžec popř. ne tolik trénovaný jedinec, který jede na kole (v autě?) s vámi (ne nutně pořád) a veze vám pití. To je ideál.
No vzhledem k tomu, že podpůrný tým moc nemám (ačkoli táta se mnou občas na kole vyjede), tak pro mě vychází nejlépe camelbag. Ten dává možnost si na běhání i někam popojet a civilizovanější věci si pak schovat do batohu. Ale ani opasek není ke kratšímu a častějšímu (zátěž na záda není tak hrozná) běhání k zahození, ještě ho ale budu muset trochu otestovat.

Žádné komentáře: