pondělí 18. listopadu 2013

Školení začínajících kartografů Zderaz

Od pátku do neděle jsem si mezi školou a tréninkem odskočil na školení začínajících kartografů pro orientační běh, které se konalo ve Zderazi. A musím říct, že to byla hodně dobrá akce - konečně jsem se naučil něco víc o tom, jak se tvoří mapy.

Různě po okolí rozptýlení kartografové

Jak řekl Honza Langr, letos se na školení vydala velká skupina slávistů. Vzhledem k tomu, že nevím, že by tam kdokoliv z oddílu za poslední roky (jinak než v roli lektora) byl, tak měl pravdu a my jsme ve dvou s Vorlíkem hrdinně bránili oddílové barvy.

A za ty tři dny jsme toho prošli opravdu dost - ale není divu, program byl od rána (7:30) do večera (21:00-22:00) s minimem přestávek. Občas jsem měl i co dělat, abych se po mapování venku aspoň stihl převléct z promáčených bot (počasí nám vyšlo, ale louka, kolem které jsme mapovali, byla pěkně podmáčená).

Prošli jsme si vším, co by asi hlavního měl mapař znát. Krokovali jsme a vynášeli polygony (měření vzdálenosti krokováním a úhlu buzolou - používá se pro vytvoření os kolem známých tvarů v místech, kde máte takřka prázdný papír). Ale zkusili i pracovat s moderními metodami (laserscan), které pomalu nahrazují starší mapařské metody a umožňují opravdu podrobnou a hlavně přesnou přípravu podkladů do lesa.

Výsledek, co jsem si přinesl z lesa (všimněte si černých teček na cestách = konstruované body polygonů)

Musím říct, že mě to opravdu bavilo - byť ten prostor, co měl asi 200x250 metrů, jsem mapoval v součtu tak pět hodin (z toho tak minimálně polovinu jsem konstruoval polygony - hlavně ta SV cesta mi dala na začátku zabrat). Takže se těším, až se budu moct zapojit i do oddílového mapování a nabrat nějaké další zkušenosti!

Výsledná mapa (po nedělní revizi)

P.S. Velké poděkovaní patří všem lektorům, kteří se nám začátečníkům věnovali!

Žádné komentáře: